It ends in January at Palazzo Grassi “Irving Penn, Resonance,” the first major exhibition dedicated to the American photographer (1917 – 2009) in Italy. 130 photographs from late 40s until mid ’80s; a coherent and comprehensive summary of his work including portraits of strangers, street vendors of newspapers, rag pickers, chimney sweeps etc… but also of great players in the world of painting, film and literature produced from 1950 to 1970 – including Pablo Picasso, Truman Capote, Marcel Duchamp, Marlene Dietrich; still life and Vanitas. Looking at his work, Irving Penn allows us to get very close to the truth of things and human beings, in a constant questioning of the meaning of time, life and its fragility.

PENN_Black-&-White-Vogue-Cover-1Black and White Vogue Cover (Jean Patchett), New York, 1950. Copyright © by Condé Nast Publications, Inc.

PENN-Truman-Capote-2Truman Capote (1 of 2), New York,1965
Copyright © by Condé Nast Publications, Inc.

A Gennaio si conclude a Palazzo Grassi “Irving Penn, Resonance”, la prima grande esposizione dedicata al fotografo americano (1917 – 2009) in Italia. 130 fotografie dalla fine degli anni ‘40 fino alla metà degli anni ‘80, una sintesi completa e coerente del suo lavoro tra cui i ritratti di sconosciuti, venditori di giornali ambulanti, straccivendoli, spazzacamini, ma anche dei grandi protagonisti del mondo della pittura, del cinema e della letteratura realizzati dal 1950 al 1970 – tra cui Pablo Picasso, Truman Capote, Marcel Duchamp, Marlene Dietrich – gli still life, i Vanitas. Osservando il suo lavoro Irving Penn ci permette di andare molto vicino alla verità delle cose e degli esseri viventi, in un continuo interrogarsi sul significato del tempo, della vita, la sua fragilità.

lineaa

Share on FacebookTweet about this on Twitter